UIT BALANS – KOM IN ACTIE

17-04-2019

U struikelt vaker over die ongelijke tegels. Lopen wordt moeilijker terwijl u uw hoofd omdraait. In het donker wordt u onzeker. U durft steeds minder te bewegen omdat u bang bent om te vallen.

 

Balans- of evenwichtsproblemen maken het moeilijk voor mensen om een stabiele en rechtopstaande positie te behouden bij staan, lopen en zelfs zitten. Vooral oudere mensen lopen een groter risico op evenwichtsproblemen. Vrouwen iets meer dan mannen, maar het verschil is erg klein. Door deze balansproblemen vallen ouderen steeds vaker. Vallen is inmiddels een belangrijke doodsoorzaak. Wat te doen?

 

Wat veroorzaakt evenwichtsproblemen?

Een reeks factoren kan evenwichtsproblemen veroorzaken, waaronder:

  • Spierzwakte
  • Gezamenlijke stijfheid
  • Problemen met zicht en/of evenwichtsorgaan (middenoor)
  • Bepaalde medicijnen (zoals voorgeschreven voor depressie en hoge bloeddruk)
  • Gebrek aan activiteit
  • Een zittende levensstijl
  • Gewoon door ouder worden

Evenwichtsproblemen kunnen ook worden veroorzaakt door medische aandoeningen, zoals:

  • Beroerte
  • Ziekte van Parkinson
  • Multiple sclerose
  • Hersenletselartritis
  • Ruggenmergletsel
  • Cognitieve ziekten
  • Suikerziekte

Balansproblemen treden op als 1 of meer van de 4 systemen in het lichaam niet goed werken:

  • Visie (zicht)
  • Innerlijk oor
  • Spier-/beweegsysteem
  • Bewustzijn van de eigen lichaamshouding ("proprioceptie" genoemd)

 

Kan het worden voorkomen?

Ja! U kunt evenwichtsproblemen voorkomen, maar dat gaat niet vanzelf. We geven u graag de volgende adviezen.

 

Blijf in beweging. Vermijd passieve levensstijl

Voer elke dag een uitdagende fysieke activiteit uit om spieren sterk en flexibel te houden en uw hart en longen sterk. Gebruik uw lichaam zo veel als je kunt om te lopen, trappen te lopen, tuinieren, met de hand af te wassen en andere dagelijkse activiteiten die u in beweging houden.

 

Als u aan het trainen bent of een fitnessprogramma volgt, ga zo door.

Krachttraining is het allerbeste ‘medicijn’!

 

Doe jaarlijkse controles voor ogen en oren

Zorg ervoor dat uw zicht up-to-date is. Als u brildragend bent, laat regelmatig de sterkte testen. Uw ogen zijn namelijk hele belangrijke evenwichtsorganen. In het middenoor ligt uw evenwichtsorgaan. Regelmatige checks zijn geen overbodige luxe.

 

Controleer uw medicijnen

Noteer welke medicijnen u denkt dat van invloed kunnen zijn op uw evenwichtsgevoel en praat met uw huisarts daarover. Meld eventuele gevallen van vallen direct aan uw arts en fysiotherapeut. Zij zullen en zullen de mogelijke oorzaken aanpakken.

 

Zorgvuldig omgaan met chronische ziekten

Chronische ziekten zoals diabetes, waarvan de bijwerkingen op lange termijn balansproblemen kunnen omvatten, vragen om extra zorgvuldigheid. Bijwerkingen kunnen aanzienlijk worden verminderd door de aanbevolen beweeg, voedings- en medicatierichtlijnen te volgen.

 

Jong beginnen is beter

Hoewel je op alle leeftijden vooruitgang kunt boeken, is op tijd beginnen aantoonbaar beter. Als je ouder wordt, neemt jaarlijks de lichaamskracht af. Een gezond en fit lichaam, is een stabiel lichaam. Het is daarom raadzaam krachttraining op te nemen in uw wekelijkse routine. Vooral als je vrouw bent. Vrouwen verliezen van nature nog sneller kracht.

 

Wij helpen u met een individueel programma om een stabiel lichaam te krijgen en te behouden. Kom in beweging en maak een afspraak!