Buikvet bij vrouwen en gezondheid

19-02-2019

Wat zegt een taillelijn over uw gezondheid? Op een bepaalde leeftijd groeit vooral bij vrouwen gemakkelijker buikvet. Dat brengt bepaalde risico's met zich mee. Wat zijn de risico's en wat doe ik er zelf aan om eventuele gezondheidsrisico's te beperken? Wat achtergrondinfo en een paar handige tips!

 

Buikvet en gezondheidsrisico's

Een uitdijende taillelijn wordt soms als gevolg van leeftijd gezien. Voor vrouwen is dit gedeeltelijk ook waar. Vooral na de menopauze zal vet zich wat meer verplaatsten richting de buik. Dat is zeker iets om in de gaten te houden omdat buikvet gezondheidsrisico's kent als: hart-vaatproblemen, Type 2 diabetes, Hoge bloeddruk en benauwdheid. Maar er is ook goed nieuws. De dreiging door buikvet kan worden verlaagd. 

 

Buikvet: de achtergrond

Ons gewicht wordt voor het allerbelangrijkste deel bepaald door de balans tussen tussen ingenomen en verbrande calorieën. Samengevat: teveel eten en te weinig verbranden laat het lichaamsgewicht toenemen. 

 

Hoewel leeftijd een bepaalde rol speelt, is het verlies aan spiermassa ook een belangrijke factor. Bij het ouder worden, neemt spiermassa langzamerhand af waardoor verbranding ook steeds verder afneemt. Dezelfde hoeveel eten leidt dan dus ook al tot gewichtstoename en toename van buikvet.

 

Waarom heeft buikvet meer gezondheidsrisico's?

Het probleem met buikvet is dat het niet alleen onderhuids vet is, maar vaak ook visceraal vet. Visceraal vet is het vet dat diep in de buikholte ligt rondom je organen. Een taille omvang van meer dan 89 centimeter betekent een ongezonde hoeveelheid buikvet (lees hier hoe het buikvet meet). U heeft dan een groter gezondheidsrisico.

 

Tips om het buikvet aan te pakken

Zo ga je 'het gevecht'

 aan met het buikvet:

 

  1. Eet een gezond dieet. Leg nadruk op plantaardig voedsel, granen en kies producten die laag in proteïnen en vet zijn. Beperk toegevoegde suikers en verzadigd vet.

 

  1. Vervang suikerrijke drankjes. Drink water of – als u eens wat anders wil – drankjes met een kunstmatige zoetstof.

 

  1. Breng porties terug. Probeer in restaurants maaltijden te delen of eet de helft en neem de rest mee naar huis (steeds gebruikelijker). 

 

  1. Ga trainen! Fysieke activiteit is essentieel en dat is meer dan 'gewoon bewegen'. Het lichaam moet geprikkeld worden. Krachttraining minimaal twee keer per week is essentieel (vanaf 40 jaar neemt de spierkracht fors af). Zo blijven de spieren intact en daarmee ook de verbranding. Als het doel gewicht verliezen is of speciale doelen behalen dan is vaker trainen per week nodig. 

 

Samen werken

Het gevecht tegen overmatige buikvet en het behoud van een goede gezondheid gaan we samen met u aan. Wij staan voor u klaar!